zondag 10 januari 2010

Mijn leven, samengevat op de boekenplank

De inventarisatie, tijd om eens op een rij te zetten wat ik allemaal in huis voor mijn nieuwe leven.
Daarmee bedoel ik vooral boeken...
Een blik op de plank laat al een rij boeken zien, die keurig staan te wachten om gelezen en geleefd te worden. Nou ja keurig, ze staan en liggen door elkaar tussen allerlei andere boeken, prullen, papieren, kaartjes, dozen.
Nog beter kijkend zie ik dat wat op die plank staat eigenlijk een soort samenvatting is van mijn leven, van alles waar ik interesse in heb, dingen die ik nog moet doen of wil doen.

'Een bestseller schrijven voor Dummies'. Zo wil ik ooit nog een boek gaan schrijven.
'Gesprekken met mijn puber' van Annette Heffels. Mijn puber is een dochter van 15 jaar, die een ruimvoldoende heeft voor pubergedrag.
'Eerste hulp bij sudoku's', maak ik ter afleiding en tijdverdrijf. Gaat zeker ook een meditatieve werking van uit.
Er staan ook nog wat dvd's tussen. Die leen ik uit de bibliotheek, veel goedkoper dan ze kopen, kijken en daarna voor altijd in de kast zetten. En horen bij mijn voornemen om minder te zappen en meer gericht te kijken. De films zijn voornamelijk filmhuis titels, die ik vind op bol.com. Gister 'The green butchers' gekeken. Een aanrader!

Oude agenda's...horen niet echt bij het hier en nu leven, maar kijk ik graag nog eens terug. Bijvoorbeeld wat deed ik 2 jaar geleden op dezelfde datum als nu, soort tic denk ik, want wat moet ik met die wetenschap.
Mapje blauw met witte stippen. Nu nog leeg, maar hierin komen alle recepten die ik ooit nog ga maken...echt waar.
Bibliotheek boeken die nog gelezen gaan worden, rapport van mijn zoon...moest dat niet alweer ingeleverd zijn?

In de doosjes zitten mijn projectjes, zoals ik die noem. Dat zijn de antroposofische zonnekind popjes en kabouters die ik maak met materialen van o.a. 'Pop en Plank' en nielsholgersson.nl.

De Engel is mijn laatst verkregen kitsch ding. Ik heb een voorliefde kitsch prullen en speelgoed. Mijn verzameling staat nu verspreid door het hele huis, maar ooit komen ze allemaal samen in een mooie vitrinekast. De kast die op mijn verlanglijstje staat heet Ellen is van Het Kabinet in Utrecht. Net nog even gekeken. Wat is die toch mooi...

Dan de boeken over hoe je het leven kunt leeft. Dit zijn yogaboeken, mindfulnessboeken, meditatie, boeken met teksten van Thich Nhath Hanh en boeken over Boeddhisme.
Yoga voor rust en evenwicht in lichaam en geest. Zo staat er een complete yogacursus op dvd, 'De lachende yogi' beginnerscursus yoga van 14 lessen. Dan heb ik ook nog het boek 'Hoe yoga je leven kan veranderen' en het handige zakboekje 'Yoga, eenvoudig en snel' voor als ik al het geleerde nog even wil nakijken.
Het boek over Boeddhisme dat bij mij op nummer 1 staat is 'Boeddhisme voor moeders' van Sarah Napthali. Hier heb ik ook een samenvatting van, een bijlage van Flow nummer 4 uit 2009. Ook als je geen kinderen hebt, kun je hier veel geestesrust uit halen.
Tenslotte nog de tijdschriften Yoga, Happinez en Flow, voor de maandelijkse input van nieuwe voornemens en ideeën.
Alles is eigenlijk in huis om van start te gaan met mijn nieuwe leven. Ik ben altijd erg goed geweest in gedegen voorbereidingen, het vervolgtraject komt meestal minder makkelijk op gang.

Hoe zou ik na het lezen van de boekenplank mijn leven kunnen samenvatten?

Chaotisch geordend, zou ik mijn levenstijl willen noemen.

1 opmerking:

  1. Wat een feest der herkenning hoe jij je boekenplank beschrijft! Ook mijn leven bestaat uit allerlei goede voornemens, opgestapeld op een boekenplank in de studeerkamer (klinkt beter dan rommelhok/tijdelijke stortplaats)
    Ik ben deze maand (zoals ieder jaar) weer begonnen om al deze plannen zowel uit te voeren als weg te doen (kost allebei moeite)
    Er zijn heel wat vuilniszakken met spullen nu eindelijk weggedaan en dan maar hopen dat ik al die bij elkaar vergaarde spullen niet ga missen.
    Ik ga je plannen volgen.

    groetjes
    Almay

    BeantwoordenVerwijderen